Spis artykułu
Jak uczeń i nauczyciel powinien przygotować miejsce pracy do nauki zdalnej?
Tak zwana “nowa rzeczywistość” dała możliwość uczniom i nauczycielom zdalnego nauczania. Dla wielu uczniów ten sposób uzyskiwania wiedzy ma wiele korzyści. Mamy tutaj do czynienia z indywidualizacją procesu nauczania, a przez to z większą skutecznością kształcenia. E-learning dostosowany jest do indywidualnego tempa pracy poszczególnych osób. Zarówno uczeń jak i nauczyciel ma szybki i łatwy dostęp do różnych źródeł wiedzy. Nauczanie zdalne wiąże się również z redukcją kosztów, związanych z dojazdem do szkoły oraz przygotowaniem materiałów.

W e-learningu wykorzystuje się wiele różnorodnych form prezentacji. Wykorzystywane metody potrafią na wiele sposobów zaciekawić odbiorcę. Nauczanie na odległość jest jednak czymś nowym i nieznanym dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Pierwszą czynnością, od której należy rozpocząć, aby efektywnie uczestniczyć w e-learningu to odpowiednio przygotowane miejsca pracy do nauki zdalnej.
Miejsce pracy (zarówno ucznia jak i nauczyciela) powinno być komfortowe. W miarę możliwości zadbajmy o to, by przestrzeń do nauki była wydzielona: osobny pokój i biurko. W najbliższym otoczeniu, w którym będziemy podlegać procesowi nauczania zdalnego, należy zachować porządek. Sprzyja to koncentracji i skupieniu uwagi. Warto poukładać wszystkie rzeczy tak, by w pobliżu znajdowały się tylko te, które rzeczywiście są nam potrzebne, np. zeszyt, słownik bądź podręcznik.

Pokój powinien być przewietrzony. Należy otworzyć okno przynajmniej na 10 minut. Optymalna temperatura pomieszczenia do nauki powinna wynosić 20-21 st. C. Pracować należy tradycyjnie, przy biurko. Unikajmy leżenia na łóżku gdyż miejsce do spania kojarzy się z relaksem. Biurko powinno być na wysokości 70-85 cm, natomiast blat powinien wynosić 120×80 cm. Należy zadbać o porządny i wygodny fotel. Przede wszystkim regulowany. Stopy nie powinny zwisać, kolana powinny być zgięte w 90 stopniach. Taka postawa pozwoli nam skuteczniej i zdrowiej pracować na komputerze przez kilka godzin. Może przydać się podpórka pod stopy.
Wszelkie rozpraszacze takie jak: telefon, radio bądź telewizor należy wyłączyć, aby móc intensywnie skoncentrować się na informacjach przekazywanych online. Wyloguj się również z portali społecznościowych i wyłącz wszelkie programy na komputerze, które mogą zakłócić twoją koncentrację. Takie rozpraszacze mogą zwolnić Twoją pracę i zaniżać jej jakości. Spokój i cisza są sprzymierzeńcami pracy zdalnej.

Biurko powinno znajdować się przy oknie, tak aby mieć dostęp do światła dziennego. Dodatkowo dobrze jest włączyć lampkę. Moc żarówki powinna wynosić 40-60 W. W związku z tym, iż pracujemy przed komputerem, optymalna odległość od niego powinna wynosić 50 cm. Ręce swobodnie ugięte w łokciach tworzyć powinny kąt prosty. Najlepiej, aby monitor posiadał minimum 17 cali.
Optymalnie skonstruowane miejsce pracy dla ucznia, pozwala na lepsze wypełnianie obowiązków oraz wykonywanie zadań zaleconych przez nauczyciela. Z kolei nauczyciel lepiej nadzoruje pracę swoich uczniów. Korzyści płynące z dobrze utworzonego miejsca pracy są połową sukcesu nauczania zdalnego.